woensdag 30 september 2009

Dinsdag en woensdag samen

Dat gaat heel goed, want het zijn twee dagen waarop verbazingwekkend weinig is gebeurd. Dinsdag had ik vrij, dus ik heb lekker rustig aan gedaan. Ik heb soep klaargemaakt. Dat was het moment dat ik erachter kwam dat vulling en water niet 1 op 1 moesten gaan. Ook kwam ik erachter dat ik voor de hoeveelheid soep die ik klaarmaakte een te kleine pan had gepakt. Naderhand heb ik het fornuis maar een beetje afgedroogd, maar de schade viel mee. Alleen toen die opeens flink ging koken was er wat over gegaan en een paar spetters bij het roeren.

Ik had gedaan:
250 gram soepgroenten
250 gram runderballetjes
75 gram vermecelli
630 mL water
1 blokje bouillon

Zeg dat er nog 600mL overbleef na het geknoei, snap je dat het een beetje krap was. Dus had in het kopje dat ik gebruikte het meeste losse water gedaan (de rest was in de vermecelli gaan zitten, ik moet trouwens nog een soeplepel) en de hoeveelheid vulling die ik wilde. De rest van de soep heb ik een bakje gedaan en ingevroren. Ik ben alleen niet weg van deze soepgroenten, maar dat is dus iets voor de volgende keer. Klaar met soep eten moest ik weg, naar de klassieke rijkunst cursus. Dat was echt ontzettend gezellig en weer een heleboel geleerd. Eenmaal klaar was het half elf en zijn we terug gegaan.

Thuis heb ik toen de soep netjes ingevroren, want hij moest natuurlijk eerst afkoelen. Voor de rest heb eigenlijk niks meer gedaan, dedouched en naar bed.

Woensdag was ook relaxed. Eerst uitgeslapen, daarna een beetje gecomputerd en ontbeten. Als lunch heb ik boterham kaas genomen, ik had geen zin in tosti'en. Eind van de middag college, stereochemie, Valess was er niet dus het was wel minder gezellig. We werken samen, dan ben ik ook meer geneigd echt te werken in de les. De mensen waar ik nu naast zat hadden niet echt de juiste houding om te werken. Maar ik heb wel goed opgelet.

Toen ik terug kwam heb ik een kommetje soep genomen, en mijn bakje gesloopt. Ik wilde een bepaalde hoeveelheid losmaken en toen stak opeens het gereedschap uit mijn bakje, oeps. Dus dat bakje is exit. Jammer. De volgende keer soep invriezen in zakjes, dat moet beter gaan. Dan kan je het alvast in hoeveelheden doen.

De volgende blunder was ook bij de soep, namelijk het opwarmen. Ik had water in de waterkoker gedaan want dat zat immers nauwelijks meer in de soep. Er gewoon overheen gegoten zonder eerst dat andere deel te verwarmen. Uiteindelijk was hij na 5 minuten in de magnetron volledig ontdooid, nog een kwartier erna kon ik hem eten. Maar hij is wel lekker.

De soep is dus een geslaagd experiment, al zijn er slachtoffers gevallen. De volgende keer wel zelf soepgroenten maken, want dat viel echt tegen. Maar ach, de eerste keer hoeft niet perfect te zijn. :+
Ook de volgende keer een grotere pan nemen maar ook dat moet lukken, dan leen ik er één van de keuken.

's avonds heb ik lekker tv gekeken, criminal minds en numb3rs. Heerlijk gewoon. Meer heb ik eigenlijk niet te vertellen.

Groetjes, Domor.

Geen opmerkingen: